10 saker som gör oss lyckliga - #1

 
Hälsa handlar ju inte bara om att äta rätt och röra på sig. Jag skulle nästan vilja påstå att det till största del handlar om att vara lycklig. För oftast behöver vi må bra på insidan innan vi kan fokusera på att må bra även på utsidan. Jag har hört någonstans att man ska kunna öka sitt välmående bara genom att dela ut sju kramar om dagen, vilket jag faktiskt testat och kan rekommendera! Men så läste jag även nu en artikel som hette "10 saker som forskning bevisat gör oss lyckliga". Så nu tänkte jag att jag även skulle testa dessa tio saker, med fokus på en av dom under en vecka i taget, och se om det leder till att jag känner mig lyckligare. 
 
10 saker som forskning bevisat gör oss lyckliga:
1. Träna
2. Sov mer
3. Bo närmare ditt jobb och slipp pendling
4. Var med din familj och dina vänner
5. Gå ut - helst i solen
6. Hjälp andra
7. Le
8. Planera en resa utan att nödvändigtvis behöva göra den
9. Meditera
10. Praktisera tacksamhet
 
Så den här veckan har jag fokuserat på punkt 4; var med din familj och dina vänner. 
 

Undersökningar visar att vi blir lyckligare av att lägga tid på att bygga och förstärka banden med våra nära och kära, än av att tjäna pengar och vidhålla en högre inkomst. Att inte spendera tid med sin familj och sina vänner är nämligen en av de främsta saker som vi människor ångrar mest på vår dödsbädd. 
 
När man bor 25 mil ifrån sin familj och har en stor vänskara utspridd över flera delar av Sverige så är det svårt att hinna träffa alla lika ofta som man skulle önska. Så trots att jag redan haft mina små minisemestrar på sistone och alltså inte dragit in så mycket pengar den senaste månaden, så kände jag ändå att jag behövde passa på att åka hem och spendera tid med familjen och närmsta vännerna i Värmland, innan höstterminen drar igång på allvar och tiden kommer räcka ännu mindre till. (Jag måste ju tänka på mitt välmående i första hand!)
 
Så under veckan har jag bland annat lagat god mat med familjen, suttit barnvakt till min systerdotter, hälsat på min bror på jobbet och fikat med mina vänner. Vid veckoslutet tog jag även med mig min kära mor till Uppsala där vi bland annat gick en Pelle Svanslös vandring som hon pratat om att hon velat göra hela sommaren. Så efter fyra månader i Uppsala så har jag äntligen lärt mig vart Pelle Svanslös bor! 
 

Så känner jag mig lyckligare efter den här veckan?
Jag kan bara konstatera att svaret är ett solklart ja! Det finns inget som ger mig så mycket positiv energi och glädje som att få kvalitetstid med de jag älskar mest. Vilket jag egentligen redan visste, men nu kan bevisa en gång för alla. Så ja - att vara med sin familj och sina vänner kvalificerar sig helt klart in på listan!
 


Kommentarer
Postat av: Amanda

ELINOR! Vad är Pelle Svanslös-vandring? Imorgon kommer en liten tjej och hennes mamma (min kompis) och bor hos mig. Tänkte gå på Pelle Svanslös hus men det är ju stängt.

Svar: Åh tyvärr hålls det bara på lördagar (kl. 13) nu efter sommaren :/ men det va en mysig vandring i Pelles kvarter med berättelser på vägen ^^
Elinor Engkvist

2014-08-17 @ 10:02:03
URL: http://wonderfulife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: